Ortodonta i dentystyka
Just another WordPress site

Dług życia – tajskie lekcje na temat logiki etycznej zorientowanej na proces

Posted in Uncategorized  by admin
September 4th, 2018

Tak bardzo go kochamy – powiedziała pani M., stojąc nad swoim ojcem, kiedy leżał na podtrzymaniu życia na Boston ICU, gdzie byłam stażystą. Chcemy zrobić wszystko – a przynajmniej ja chcę, powiedziała ze łzami w oczach, przyznając się do niezgody między jej rodzeństwem, co do dalszego postępowania. Później tego ranka przedstawiłem przypadek jej ojca w rundach: po nieudanym przeszczepie szpiku kostnego miał zawał mięśnia sercowego, który doprowadził do niewydolności serca, następnie niewydolności nerek, następnie zapalenia płuc i sepsy. Otrzymywał maksymalne dawki presostatów i nie mógł zostać odstawiony od respiratora. Córka nie chce usłyszeć prognozy , zakończył mój udział. Jest klasyczny: słucha, ale nie słyszy. Szansa na dobry wynik wynosi zero; chłostamy tego człowieka bezowocną medycyną. Ma nadzieję na cud.
To znany impas na amerykańskich oddziałach ICU: rodzina naciskająca na agresywną opiekę, której zdaniem lekarze prowadzą do nikąd. Ale z powodu moich antropologicznych badań nad podejmowaniem decyzji na OIOM uderzyło mnie jedno z aspektów wniosku o uczestnictwo: mówiła w kategoriach wyniku, argumentując, że szansa na dobry wynik jest zerowy i że rodzina ma nadzieję na cud. Ale pani M. mówiła tylko o robieniu . Czy jej rozumowanie było takie samo jak nasze.
Czasem trzeba odejść, aby wyraźnie zobaczyć własną kulturę. Rozumowanie pani M. przypomniało mi moje badania etnograficzne w północnej Tajlandii, gdzie rodziny i lekarze często opowiadają się za agresywną opieką OIOM z przyczyn innych niż wynik 1. Przypomniałem wywiad przeprowadzony przeze mnie na OIT z dwoma osobami dorosłymi. dzieci 76-letniej pacjentki, która została przyjęta z niewydolnością nerek i wątroby, rozwinęła zespół ostrej niewydolności oddechowej i została zaintubowana i przeniesiona na OIT. Lekarze pana P. wierzyli, że ma małe szanse na powrót do zdrowia. Ale jego dzieci nie pomyślały o zakończeniu leczenia. Powiedzieli mi, że mają dać mu jak najwięcej życia , wyjaśniając: Nasz ojciec dał nam ciało, krew i oddech. Dał nam istnienie, a teraz mamy dług. Musimy spłacić ten dług (chai n.) .
Córka pana P. wyjaśniła, że dała swojemu ojcu te trzy składniki życia w postaci konkretnej opieki szpitalnej: ciało (n.ua) w postaci żywienia zgłębnika i chirurgii nosowo-żołądkowej; krew (l.uat) w postaci dializy, pobierania krwi, leków dożylnych i pulsoksymetrii; i oddech (lom hajija) w postaci rurki intubacyjnej, mechanicznego respiratora i leków wziewnych. Inni rozmówcy dodali ciepło (khw.m op un), wyjaśniając, że te cztery kategorie odpowiadają elementom: ziemi, wodzie, powietrzu i ogniu. ICU – zauważyła córka pana P. – jest potężnym miejscem do spłaty naszego zadłużenia. Cieszymy się, że on tu jest. Dzieci pana P. przybyły z daleka; w końcu ich ekonomiczna trudność i medyczny stan ojca przekonałyby ich, by zabrali go do domu. Ale na razie płacenie długu życia było ich jedyną dyrektywą.
Inna rodzina była tak zdecydowanie agresywna z opieką medyczną nad swoim ojcem, że przeszedł trzy rundy resuscytacji krążeniowo-oddechowej, pomiędzy którymi poprosił o powrót do domu i śmierć
[hasła pokrewne: ortodonta kościerzyna, reha med, ile kosztuje aparat ortodontyczny ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: ile kosztuje aparat ortodontyczny ortodonta kościerzyna reha med