Ortodonta i dentystyka
Just another WordPress site

Implanty ślimakowe – nauka, Serendipity i sukces

Posted in Uncategorized  by admin
May 22nd, 2018

Lasker-DeBakey Clinical Medical Research Award, ogłoszona 9 września, docenia wkład trzech pionierów implantacji ślimakowej: Graeme Clark, Ingeborg Hochmair i Blake Wilson. Ich wspólne wysiłki zmieniły życie setek tysięcy ludzi, którzy w przeciwnym razie byliby głusi. Głuchota pogarsza jakość życia, niestrudzenie demontując maszynerię komunikacji ludzkiej. Ludwig van Beethoven, nękany głuchotą, napisał w 1802 roku: Dla mnie nie może być żadnego odprężenia w społeczeństwie ludzkim; bez wyrafinowanych rozmów, bez wzajemnych zwierzeń. Muszę żyć zupełnie samotnie i mogę wkraść się w społeczeństwo tylko tak często, jak wymaga tego sama konieczność. . . . Takie doświadczenia niemal doprowadziły mnie do rozpaczy, a ja miałem zamiar położyć kres mojemu życiu .
Uczucia beznadziejności, rozpaczy, a nawet wstydu, które towarzyszyły głębokiemu ubytkowi słuchu, utrzymały się do końca XX wieku. Niektórym, którzy szukali pomocy medycznej, powiedziano, że nic nie można dla nich zrobić. Dziś Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że 360 milionów ludzi na całym świecie żyje z upośledzeniem utraty słuchu; w miarę starzenia się społeczeństwa globalny ciężar chorób związanych z głuchotą zwiększy się, a środki łagodzenia niepełnosprawności będą nabierać coraz większego znaczenia.
Głęboki ubytek słuchu dotyka ludzi w każdym wieku. Dla dzieci słyszenie ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju neurokognitywnego, ponieważ brak dźwięku w początkowym okresie życia powoduje degradację wielu obwodów neuronalnych, które są odpowiedzialne za przetwarzanie informacji, zwłaszcza tych związanych z nabyciem mowy i języka.1 Ponadto głuchota upośledza inne kluczowe funkcje poznawcze , takie jak skanowanie, odzyskiwanie i manipulowanie informacjami werbalnymi – upośledzenie, które przyczynia się do niskiego poziomu języka zazwyczaj osiągniętego u osób głuchych od dzieciństwa. Ponieważ umiejętność pisania języka zależy w dużej mierze od słuchania jego treści fonologicznej, poziom alfabetyzacji wśród głuchych dzieci pozostawał nieprzejednany, pomimo najlepszych wysiłków wychowawców. Niski poziom umiejętności czytania i pisania prowadzi do słabych wyników w nauce, ograniczonych możliwości zatrudnienia i ograniczonego uczestnictwa w społeczeństwie. Dla wielu język migowy staje się jedynym środkiem komunikacji. Nic dziwnego, że głuche nastolatki i młodzi dorośli czują się marginalizowani i potrzebują większego wsparcia psychologicznego niż ich słuchacze.
Dorośli, którzy rozwijają głęboką głuchotę są często zawstydzeni swoją niepełnosprawnością i czują się zmuszeni do wycofania się z wymiany społecznej z rodziną i przyjaciółmi. Dla wielu z tych osób głuchota może skutkować bezrobociem, nakładając dodatkowe obciążenie psychospołeczne. Wśród osób starszych, głęboka głuchota zagraża niezależnemu życiu, ponieważ wielu głuchych seniorów staje się zbyt wystraszonych, by żyć samotnie. Co więcej, głuchota upośledza przetwarzanie korowe w starzejącym się mózgu, szczególnie pod obciążeniem poznawczym, i wiąże się ze zwiększonym ryzykiem otępienia.
Wyzwanie polegające na przywróceniu słuchu ludziom, którzy są zbyt głusi, aby skorzystać z aparatów słuchowych, było ogromne i wymagało niezwykłych, dziesięcioleci przedsięwzięć badawczych. W zdrowym uchu dźwięk jest odbierany przez ucho zewnętrzne i wzmacniany przez ucho środkowe. Komórki rzęsate ucha wewnętrznego działają jak przekaźniki mechanoelektryczne, przekształcając energię akustyczną w aktywność elektryczną przenoszoną do mózgu przez nerwy słuchowe
[hasła pokrewne: chirurgiczne usuwanie ósemek, magnesy ferrytowe, chirurgiczne usuwanie ósemekia katowice ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: chirurgiczne usuwanie ósemek magnesy ferrytowe stomatologia katowice